Dornmetoden

​

Dornmetoden använder mjuka rörelser och lätt tryck för att korrigera felställningar i leder och ryggrad. Dornmetoden (också kallat för Dornterapi) är en alternativ holistisk behandling som bygger på gammal kunskap av lokalbefolkningen i Alpregionen. Metoden är en behandling till självhjälp som används för att korrigera felställningar i ryggraden och andra leder.

​

Metoden har utvecklats för ca 30 år sen genom tysken Dieter Dorn och har blivit en snabb växande behandlingsmetod över hela världen. Den används ofta för att behandla nack-, rygg-, axel och andra ledproblem. Dornmetoden är ett aktivt samspel mellan patient och terapeut där terapeuten ’lånar ut sin tumme’. Vid behandling av skolios så lokaliserar terapeuten förskjutningar i ryggraden genom att känna av ryggradens symmetri med tummarna. Korrigeringar av leder och kotor sker sedan alltid genom rörelse t.ex. pendling med arm eller ben, samtidigt som terapeutens tumme på ett mjukt sätt ger motstånd tills leden eller kotan av sig själv hamnar på rätt position.

Du får övningar med dig hem som hemläxa och för bästa resultat är det viktigt att du gör dem varje dag. Det räcker oftast med några minuter varje dag.

​

Jogi har hållit en mycket intressant onlineföreläsning om Dornmetoden för oss medlemmar som du kan se på medlemssidorna.

Är du inte medlem ännu blir du det lätt här: www.skoliosforeningen.se/bli-medlem

​

Du kan läsa mer på Jogi Karpinskis hemsida. Han är också den som utbildar terapeuter här i Sverige. Här hittar du Dornutövare.

Dornmetoden (på tyska)

Nedan en kort presentation av Dornmetoden.

Detta är faktabaserad information om en alternativ behandlingsmetod. Skoliosföreningen tar ingen ställning för eller emot någon av de alternativa metoder som beskrivs på hemsidan.