Familjen Lindells skoliosresa

De har varit på Scoliosis SOS Clinic i London och på Dansk Skoliose Center och skaffat en Chenau-Gensingenkorsett.

​​

Det finns inga universallösningar, vår historia är bara en i mängden, men tanken är att visa på att det finns olika alternativ. 1 oktober 2016 fick vi reda på att vår 11-åriga dotter hade skolios med 2 kurvor på ca 19 grader. Det var skolsköterska som först upptäckte det vid rutinundersökning och sedan blev det röntgen. Vi fick ingen mer information än att man skulle följa upp det med en röntgen ett år senare. Den röntgen som gjordes 10 oktober 2017 visade då 30 grader på båda kurvorna. I och med det meddelade vårdgivaren att det nu skulle bli omedelbar korsettbehandling.

Nu började vi googla och blev helt knäckta av allt med korsett, eventuell operation och hur vi skulle kunna hjälpa vår dotter. Alla i familjen var väldigt ledsna och det kändes väldigt mörkt.

Vi hörde talas om Scoliosis SOS Clinic i London där träning parallellt med korsettbehandlingen skulle kunna stoppa krökning och rotation. Min dotter och hennes mor åkte dit under fyra veckor i januari 2018. Strax innan hade min dotter fått sin Bostonkorsett från sjukvården här i Sverige. Den var otroligt påfrestande att ha på sig men hon kämpade på för att vänja sig. Under vistelsen i London så fick hon lära sig att träna för att motverka mer krökning och rotation. Bemötandet var suveränt, mycket engagerat och personligt anpassat. Väl hemma igen så hade hon en hållning som var mycket rakare och ryggen upplevdes bättre.

I april gjordes en röntgen efter 24 timmar utan korsett och den visade på 29-24, d.v.s. en viss förbättring. Under vistelsen i London så kämpade dottern med tillvänjningen av Bostonkorsetten. Det var tydligt, i jämförelse med de andra patienterna, att hennes korsett var den klumpigaste och osmidigaste av alla. Hon hade blåmärken, var genomsvettig och kunde knappt andas och var enormt påverkad både fysiskt och psykiskt, kläder satt inte kvar och gick sönder på löpande band. Rena stenåldern jämfört med andra patienters korsetter. Via andra föräldrar hittade vi Dansk skoliose center och fick tid för en ny korsett. Vilken skillnad för min dotter när hon väl fick den nya i slutet på maj 2018. Helt otroligt! Chenau-Gensingen-korsetten ser tuff ut, men ger mycket mer utrymme att andas, mer ventilation, betydligt bättre rörlighet och funkar mycket bättre med kläder. Tack vare den så klarade vi den rekordvarma sommaren, det hade inte funkat med Bostonkorsetten. Nu (oktober 2019) är dottern 14 år, och vi har precis hämtat vår tredje korsett från Danmark.

Och hur har det gått?

Hon använder korsetten större delen av dygnet, och tränar 30-45 minuter varje dag efter ett schema som hon fick från kliniken i London. Hårt jobb alltså, det ska inte förnekas. Senaste röntgen (efter 24 timmar utan korsett) visar nu på 19 i övre och 12 i nedre kurvan. Rotation i bröstkorgen har minskat från 15 till 5. Hon är fortsatt smärtfri och oroar sig inte alls lika mycket längre, och det känns otroligt bra! För vår del så har det varit en stor omställning att slippa se korsetten som ett tortyrredskap, och istället kunna se den som ett stort stöd och en trygghetsförsäkran. Det går inte heller att nog betona vikten av träning för att förbättra sin hållning och att stärka ryggen den vägen.

Freddie Lindell

26 oktober 2019

Om du vill komma i kontakt med Freddie kan du gå med i vår Facebookgrupp Skolios Sverige och kontakta honom där.

1w.jpg
2w.jpg