woman-2093816_1920.jpg

Pilates

Pilates är en lågeffektiv träningsform som syftar till att stärka musklerna, särskilt mag- och ryggmuskulaturen för att förbättra den allmänna fysiken och välmåendet. Pilates har något att erbjuda människor i alla åldrar och nivåer av rörelseförmåga.

Vad är fördelarna?
Regelbunden Pilatesträning kan hjälpa till att förbättra hållning, muskelstyrka, balans och rörlighet i leder samt hjälpa till mot ryggsmärta. Det är viktigt att komma ihåg att Pilates endast hjälper till att stärka och träna upp muskler, vilket kan hjälpa till att lindra smärta men det minskar eller bromsar inte progression av kurvatur i ryggraden.

Vilka är nackdelarna?
En del personer med skolios upplever att de inte kan göra alla övningar. Det är viktigt att komma ihåg att inte pressa sig själv för hårt, eftersom det kan orsaka skador och smärta. Känn efter och om något gör ont så sluta övningen.

Om möjligt är det bäst att välja privat pilatesundervisning som specifikt utformas för personer med skolios – det vill säga – välj en lärare som har kunskap kring skolios.

Denna text har vi fått tillåtelse att använda  från Scoliosis Associations UKs hemsida men anpassat den till svenska. Det är faktabaserad information om en alternativ behandlingsmetod. Skoliosföreningen tar ingen ställning för eller emot någon av de alternativa metoder som beskrivs på hemsidan.