Zonterapi

Zonterapeuter menar att olika punkter på fötter, underben, händer, ansikte eller öron motsvarar olika delar av kroppen. Terapeuten använder sina händer för att utöva tryck på fötter, underben, händer, öron eller ansikte. Teorin är att zonterapi hjälper kroppen att återställa sin balans naturligt och hjälper till att minska spänningen och öka känslan av välbefinnande. Vissa studier har också visat att det kan hjälpa till att lindra smärta.

​

Det har gjorts några positiva forskningsprojekt om zonterapi. Det finns dock inga vetenskapliga bevis för att zonterapeuter kan göra kliniska påståenden om effektivitet.

Eventuella fördelar/nackdelar?
Zonterapeuter menar att efter en behandling kan spänning minska och man känner sig mer avslappnad än innan behandlingen. Det kan leda till att man också sover bättre och känsla av välbefinnande kan förbättras. Man kanske också upptäcker att andra aspekter förbättras. Medan zonterapi tycks minska smärta och spänningar för vissa människor fungerar det inte för alla.

​

Denna text har vi fått tillåtelse att översätta från Scoliosis Associations UKs hemsida men anpassat den till svenska förhållanden. Det är faktabaserad information om en alternativ behandlingsmetod. Skoliosföreningen tar ingen ställning för eller emot någon av de alternativa metoder som beskrivs på hemsidan.