Tjoho vi fick förnyat förtroende ifrån Socialstyrelsen!

Även detta år fick vi statsbidrag gällande ”Sällsynta diagnoser” ifrån Socialstyrelsen.

Vi har fått bidrag två gånger tidigare, under år 2021 fick vi bidrag för att arbeta med att ”Öka kunskapen om skolios inom elevhälsan” och i det projektet tog vi även fram en informationsbroschyr för barnet (och dess anhöriga) som fått reda på att hen har skolios.

Under år 2022 fick vi 250.000:- för att jobba vidare med projektet men även att ta det till nästa steg, hur förbättrar vi kontakten mellan Elevhälsan och Ortopedin samt hur kan vi förbättra patientupplevelsen för barnet som påbörjar en behandling hos Ortopedin. Vi tog även fram en informationsbroschyr om steloperation.

I år så har vi fått 200.000:- för att jobba vidare med de två tidigare projekten men också att bredda kunskapen om skolios till fysioterapeuter. Vi har skrivit i vår ansökan att vi vill ta kontakt med de lärosäten som finns runt om i landet och ge dem en inblick i hur det kan se ut när man har skolios. Vi hoppas såklart att kunna bearbeta universitetssjukhusen också med att få in fysioterapin som ett hjälpmedel för skolios.

Vi kommer löpande under året berätta hur arbetet fortskrider och har du några frågor eller input så är du varmt välkommen att mejla oss på skoliosforeningen@outlook.com

Nu kör vi!

133 visningar0 kommentarer