Vi har fått statsbidrag från Socialstyrelsen igen! :-)

Det är med glädje och stolthet vi kan berätta att vi har fått förnyat förtroende av Socialstyrelsen med ett statsbidrag á 250.000 kr. Statsbidraget gäller för organisationer som bidrar till en mer patientcentrerad vård för patientgruppen personer med sällsynta diagnoser.

I vår ansökan skrev vi att vi vill fortsätta öka kunskapen inom Elevhälsan, vi har kommit en bra bit men vill göra mer. Målet är att varje barn som får diagnosen skolios konstaterad av Elevhälsan och där det behövs någon form av behandling, att den behandlingen är densamma, oavsett vilken kommun som barnet bor i eller vilken skola hen går i.

Vi vill också ta nästa steg i processen vilket är att uppvakta ortopedin på de sjukhus som gör de flesta skoliosoperationerna. Vi vill se att när barnet/ungdomen får diagnosen och där det behövs en fortsatt behandling hos ortopedin, att barnet/patienten vet vad hen kan förvänta som patient i denna mycket tuffa behandling. Att ta fram och förtydliga information om vad patienten kan förvänta sig men också hur mycket inflytande barnet/patienten har. Detta kommer att avlasta för de berörda ortopeder/läkare som möter dessa barn och vårdnadshavare då det oftast är många svåra beslut som ska tas.

Parallellt kommer vi att producera stödmaterial i form av broschyr eller video som ger barnet/patienten en sammanfattad bild om vad en operation innebär och vad barnet/patienten kan förvänta sig.

Nu kör vi 😊!

98 visningar0 kommentarer